קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
הגולם קם על יוצרו

 


הגולם הקם על יוצרו


מערש ההיסטוריה ולכל ארכה, ה"גלמים" שיוצר האדם, או שנוצרו עבורו, קמים על יוצריהם. בדרך כלל, באשמתו ואף בסיועו של האדם עצמו - לרע לו.


כבר על הנחש הקדמוני אמרו חז"ל, כי עשוי היה להיות משרת נאמן וטוב, אך האדם הניח לו להרים ראש, להדריך אותו ולכוון אותו, תחת שיהיה לכלי המסייע לו בדרך למילוי תפקידו.


עובדי כוכבים ומזלות עבדו את השמש את הירח ואת הכוכבים. בעומק משמעות הדברים נמצא אותו רעיון עצמו, השמש והירח חדלו להיות משמשים, כלים המנוצלים על ידי האדם כדי להגיע למטרותיו ולתכליתו. במקום זאת הפכו להיות ליוצרי המטרות עצמן.


הדוגמאות הן רבות, וגילו של התהליך כגיל האנושות, ומספר ה"גלמים" כמספר היצירות. חקלאות, תעשיה, אמנות, כל אלה חדלו להיות כלים, והפכו למטרות המכתיבות "ערכים" (ותקצר היריעה מלהרחיב ולהראות זאת). גם הדמוקרטיה שנועדה להיות אמצעי ליישום ערכים, הפכה להיות למערכת המכתיבה ערכים, במקום לשרת ערכים אלוקיים עליונים. וכך הגולם קם על יוצרו, ומכלה כל חלקה טובה.


כלי התקשורת המודרניים נועדו ביסודם לקצר הליכי תקשורת ולסייע לבני אדם להגיע (פיסית או רעיונית) למחוזות חפצם במהירות ובקלות, ובכך לפנות זמן ומרץ לעיסוקים חשובים בדרך למטרות האמתיות אליהן אמור האדם לחתור. אך כמו שהנחש הפך ליוצר ערכים, במקום למשרת לאדם החותר לערכים, וכמו שהשמש והירח הפכו להיות (עבור עובדי הע"ז) למכתיבי ערכים, במקום שיצטמצמו לתפקידם להיות כלי ליישום ערכי האדם הנכונים. כך גם לאורך כל ההיסטוריה אמצעים שונים ורבים הפכו למטרה, ו"כלים" - ל"ערכים", כך גם כלי התקשורת המודרניים. הם אינם מקשרים בין האדם למטרותיו, הם גם מכתיבים את ה"מטרות".


כשהאדם משתעבד ל"כלי" מאבד הוא את אישיותו, מגורש הוא, אפוא, מגן עדן, ולאחר מכן מארץ ישראל, וחדל להיות אישיות יוצרת, והופך להיות לבובת-תיאטרון מובלת.


כך גם קורה בימינו עם התקשורת המודרנית, אלא שה"נחש" המודרני הזה רב עצמה מכל מה שידענו בעבר, לרשותו עומדת עצמה מתוחכמת שלא התגלתה עד עתה והיא מכלה כל חלקה טובה. הפעם הקרב הוא על ה"בית", על העיניים ועל האזנים, על הלב ועל המח - על האישיות עצמה.


כשאדם אינו אדון לעצמו (בין אם הוא מודע לכך ובין אם אינו מודע לכך), כשמשועבד הוא למערכות המזינות את חושיו ושכלו לא בהתאם לצרכיו האמתיים עליהם החליט על פי תכליתו, אלא לפי צרכי ה"נחש".  מחליטות הן עבורו מה הוא צריך לצרוך ומה הוא אמור לרצות, ומוחקות למעשה את אישיותו ללא מגבלות של זמן ומקום – בכל מקום ובכל עת.


בעבר היה צריך ללכת למקומו של הנחש. אדם וחוה היו צריכים להסתובב על ידי עץ הדעת האסור, עובדי העבודה הזרה סרו בדרך כלל לבתי הפולחן של אליליהם, ובעידן המודרני החוטאים נדרשו למקומות בילוי שהיו מחוץ לתחום עבור עובדי ה'. מנגנוני ההגנה שבנינו סביב עצמנו, בדמות הלבוש היהודי המסורתי והשונה מהכלל, הצורה היהודית וכד', כל אלה שמשו כמחסום והיו להגנה לפחות למי שהיה מעונין בה. לא עוד! היום יכול אדם להצטייד בכל ה"שמונה בגדים", להקיף עצמו בחברה חרדית ובאווירה חרדית, לא לצאת מד' אמותיה של שכונתו החרדית, ולהתמסר כל כולו ל"נחש", וכמו בפתגם העממי: הוא אינו צריך ללכת אל ההר, ההר בא אליו... כמו שיש "בקורי בית" של רופא, טכנאי מקררים או אינסטלטור, כך יש "בקורי בית" של "הנחש הקדמוני" בצורתו העכשווית...


הנחש אינו חייב להיות נחש בורמזי באורך 12 מטר כדי להיות מסוכן, הוא התאים את עצמו לתקופה, לעידן המזעור, ניתן להכניסו לכיס קטן, כן, גם לכיס של חליפה "ליטאית", מעיל ארוך ירושלמי, או קפוטה חסידית, ואפילו של פראק רבני...


אם בתקופת ההשכלה התלבש הנחש בדמות משכילה ואינטליגנטית, והרג את הנפש על ידי שהאדיר את האינטלקט, כיום הורג הוא את הנפש ואת האינטלקט גם יחד. למן התקופה בו משלה בכיפה העבודה הזרה בצורתה הפרימיטיבית ביותר, לא גיחך הנחש עלינו כבימים אלה. בימינו מוריד הוא את הנוהים אחריו לשפל אנושי ואינטלקטואלי גם יחד מדובר בפגיעה, הן במרכז האישיות והן במרכז החשיבה.


המאבק הוא על הבית! על הבית הכללי, ועל הבית הפרטי. על הבית הכללי – כמה בתים נהרסים כשאחד מבני המשפחה נסחף בגלים העכורים האלה. ועל הבית הפרטי – אישיותו הפנימית של כל אדם שחדל להיות אדון לערכיו, והופך להיות עבד למכשיריו.


כמה עלוב עולמו הפנימי של האדם בן זמננו, כל הזמן מרגיש הוא כי עליו להיות מקושר החוצה, הוא מכור למכשירו, (גם אם מדובר במכשיר כשר, וקל וחומר כשמדובר במכשיר שאיננו) הוא חייב לדעת מה קורה, גם כשלא קורה שום דבר, גם אם הציוץ שקיבל מצא אותו באמצע לימוד או תפילה או אפילו באמצע תפילת שמונה עשרה...


אנשים אינם מסוגלים יותר להיות עם עצמם הם פשוט משעממים את עצמם , עולמם הפנימי נמחק. בלא גירויים מבחוץ,  אין להם על מה לחשוב, כאמור, משעממים הם את עצמם, וממילא מחפשים הם בעולם הדמיון, ומתרפקים אל המוטאציה המשוכללת ביותר של הנחש הקדמוני, המחכך ידיו בהנאה ואומר – שלי הם.


יותר ויותר אנשים מתעוררים היום להבין כי יש לפעול, יש להרחיק את הנחש המודרני הרחק כמטחווי הקשת, הן מלבנו והן מגבולנו, ועל כך יבורכו כל אלה שלקחו על עצמם להקדיש זמנם לסייע למאבק זה שבעזרת ה' יתברר כמאבק האחרון. וכשנפתח פתח להרחיקו כאן למטה, יסייע לנו הקב"ה מלמעלה לבערו ולבטלו, כמו שמבטיח הפסוק "ואת הצפוני ארחיק מעליכם והדחתיו אל ארץ ציה ושממה... ועלה באשו ותעל צחנתו כי הגדיל לעשות" (יואל פר כ' פס' ב') אותו נחש ה"צפון" היטב בכיסי החליפות... אותו נחש המגיע מ"צפון" אמריקה... אותו ש"עלתה באשו וצחנתו..." ו"הגדיל לעשות", יורחק מאתנו לנצח. אנו נפתח כפתחו של מחט והקב"ה יעבירו מן העולם ויפתח לנו כפתחו של אולם.

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון