קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.

אחרי שהראינו לדעת כי מה שקרה ביציאת מצרים ובהליכה במדבר, הניסים הנפלאות והשיעורים הגדולים, הכל משמש, בין השאר, כהכנה לקראת הכניסה לארץ ישראל. נראה כי מבין כל השיעורים הרלונטי ביותר לחיים נכונים בארץ ישראל היה קריעת ים סוף.


שהרי, לא חזרו שנית על עשרת המכות, הגם שהתחלף דור, ורוב הנכנסים לארץ לא חוו את מוראותיהם, לא חזרו עליהם שנית, סמכו על הזכרון הלאומי של כולם והאישי של כל אחד ואחד שקיבל מאביו את ספור יציאת מצרים בלילות הסדר ובכלל. גם מעמד הר סיני לא חזר די היה בכך שהיה פעם אחת ומשם השפעתו על כל הדורות. לעומת זאת קריעת ים סוף חזרה ונשנתה, הדור הנכנס לארץ ישראל חוה גם הוא הליכה ביבשה בתוך המים כשהמים משמשים כחומה. אמנם לא נקרע להם הים, אך הירדן נקרע לפניהם... כנראה חייבם קריעת מים כדי לדעת לחיות נכון בארץ ישראל. אין די בקריעת ים סוף אותו חוה דור האבות ארבעים שנה קודם, אין די בתיעודו וסיפורו, יש לקרוע מים שנית והפעם בפני הנכנסים עצמם.


כמה פעמים מתועד כי נקרעו מים ליחידים ולצבור:




  1. קריעת ים סוף בצאתם ממצרים בדרכם לארץ ישראל.



  2. קריעת הירדן לפני הכניסה בפועל לארץ ישראל ארבעים שנה לאחר מכן.



  3. קריעת הירדן באותו מקום עצמו לאליהו ואלישע לפני עלות אליהו בסערה השמימה.



  4. קריעת הירדן שם לאלישע לבדו – ההוכחה כי אכן קבל פי שנים מרוחו של אליהו – הירדן שנקרע לשניהם, נקרע עתה לו לבדו.



  5. קריעת נהר גינאי לר' פנחס בן יאיר (חולין ז.)



הבה ונתבונן בגמרא במסכת חולין: ר' פנחס בן יאיר הלך בדרכו לפדות שבועות פגע בו נהר גינאי. ציוה לו ר' פנחס בן יאיר: "חלוק לי מימך" אחר דין ודברים חלק הנהר מימיו לר' פנחס בן יאיר שהלך לקיים מצוה, לו, ליהודי שעמו שנשא חטים לפסח ולישמעאלי שנתלוה אליהם. הגמרא משוה קריעת נהר גינאי לקריעת ים סוף.


מאמר זה מעורר שאלות רבות נמנה כמה מהן"




  1. היכן הוא נהר גינאי? לא נמצא נהר כזה במפת ארץ ישראל?



  2. הגמרא לא מספרת את סוף הסיפור, מי היו השבויים? האם אכן נפדו? כמה היה עליו לשלם?



במהשך מספרת הגמרא את הספור על חמורו של ר' פנחס שסירב לאכול תבואה ספק מעושרת ור' פנחס בן יאיר הסביר כי החמור מחמיר על עצמו.




  1. מדוע עברו לספור אחר?



  2. מה הקשר בין החמור המחמיר למצות פדיון שבויים וקריעת נהר גינאי שהוא כקריעת ים סוף?



מהר"ל מלמדנו כי המושג "מים" מבטא את עולם החומר. הגאון מוילנא בפרושו לספר יונה מלמדנו כי ים מבטא את העולם הזה, לעומת זאת יבשה מבטאת את העולם הבא.


הליכה ביבשה בתוך הים מבטאת את הצורך לבנות עולם רוחני בתוככי העולם הגשמי ו"המים להם חומה מימינם ומשמאלם" – הגשמיות מאפשרת לנשמה הרוחנית לפעול בעולם הזה.


בתחילה נאמר "ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה והמים להם חומה מימינם ומשמאלם" (שמות י"ד פס' כ"ב) ואחר כך נאמר: "ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים והמים להם חומה מימינם ומשמאלם" (שם פס' כ"ט). לא כל כך מהר מצליחים ללכת ביבשה בתוך הים, קודם קופצים לים ובונים שם יבשה, בתחילה "ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה" ולאחר מכן "הלכו ביבשה בתוך הים" גם אליהו בדרכו לשלמותו הצליח ללכת ביבשה בתוך המים – להיות בעולם רוחני בעודנו מוקף בגשמיות, וכך גם אלישע.


רבי פנחס בן יאיר הולך לפדות שבויים, כל אחד למעשה צריך לעשות זאת, זה תפקידנו בעולמנו. לפדות את השבויה בארמונה – את הנשמה השבויה בכבלי הגוף... בדרכו פוגע בנהר והנהר מבטא את תאוות העולם הזה ונסיונותיו "ונהר יסוב בני, כל משבריך וגליך עלי עברו" מתנצל יונה בתפילתו. נהר גינאי עשוי להיות "הנהר היוצא מעדן להשקות את הגן" שכן אצל יחזקאל הרואה מראות אלוקים על "נהר כבר" אמרו חז"ל כי נהר זה הוא "הנהר שכבר היה" – "הנהר היוצא מעדן" לא יהיה בכך גילוי גדול אם נאמר כי נהר גינאי הינו הנהר הנפרד מן הגן לארבעה ראשים – הנהר השייך לגן (כמו אכסניה ואכסנאי בניה ובנאי). החמור המחמיר על  עצמו מבטא את קידוש החומר שר' פנחס בן יאיר (בעל "סולמו" של המסילת ישרים – תורה מביאה לידי זהירות, זריזות, נקיות, פרישות, טהרה, חסידות, ענוה, יראת חטא, קדושה, ורוח הקודש המביאה לידי תחית המתים) שגם חומרו כבר מחמיר במצוות.


זה השיעור הנחוץ לקראת הכניסה לארץ ישראל שהיא ארץ טובה אך להעריך את טובה אפשר רק אם מבינים את פנימיותה הרוחנית ויודעים לקדש את חומרה הן במצוות התלויות בגוף והן במצוות התלויות בארץ.

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון