קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.

מעמד הר סיני אינו רק המעמד בו ניתנה תורה. המעמד עצמו ענין בפני עצמו הוא ולו חשיבות משלו. כמו שמתן תורה עומד בפני עצמו וחשיבותו במקומה עומדת. הרי אומרים אנו בהגדה של פסח: "אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה – דיינו". לו היה כל ענינו של המעמד אמצעי למתן תורה, מה פשר ההודיה הזו? בהצהירנו הצהרת הכרת-הטוב זו, מודיעים אנו לעצמנו ולעולם, כי המעמד עצמו היה בו ענין גדול גם במנותק ממתן תורה שכמובן הפך להיות לחלק ממנו.


מה היה המעמד ומה היתה משמעותו?


כדי להבין זאת יש לבחון את מרכיבי המעמד וההכנה לקראתו.


הטהרה.


עצם ענין ההר. האלוקים מתגלה בהר.


קול השופר – ויהי קול השופר הולך וחזק מאד...


ראית הקולות – וכל העם רואים את הקולות...


כפית הר כגיגית – ויתיצבו בתחתית ההר.


עשן ואש – "והר סיני עשן כלו מפני אשר ירד עליו ידוד באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאד".


מעמד הר סיני היה מעמד מיוחד שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה במעמד זה קיבל משה רבנו את הסמכתו "ויאמר ה' אל משה הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם" גם בקריעת ים סוף נאמר "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" אבל רק כאן נאמר "לעולם" משה רכש כאן אמון נצחי וזאת משתי סבות:




  1. העם ראה כי האלוקים מסמיך את משה לעיני כולם וממילא אם משה אי פעם לא ינהג כמצופה ממנו ולא יהיה מקום להמשיך ולקבל דבריו כ"הלכה למשה מסיני", על האלוקים להתגלות לעיני כולם וליטול ממנו את הסמכות שכאמור ניתנה לעיני כל, ומשלא התרחש דבר כזה, הרי כל מה שמשה אמר בשם האלוקים, יש לו את הסמכות של מעמד הר סיני, סמכות שכאמור נתנה בפני כל העם (והוא האדם היחיד בהסטוריה שהוסמך כך על ידי האלוקים לעיני ההמונים). זו גם הסיבה שמשה ביקש שלא יהיה נביא כמוהו כיון שרק כך איש לא יוכל לטעון בשם ה' לביטול דבר מה מן התורה.



  2. כיון שבמעמד הר סיני התעלו כולם אל מעבר לחומר ולזמן, הרי כל מה שקרה שם יש לו תוקף נצחי והם ראו זאת והדבר כולל כמובן את הסמכתו של משה רבנו.



כל מרכיבי המעמד מלמדים אל משמעותו הנצחית של המעמד.


עצם ענין ההר: הר מבטא חבור וקישור להבדיל מבקעה המבטאת שבירה וניתוק, אנשי דור הפלגה שרצו לנתק מגע עם ה' חפשו בקעה (מלשון שבירה – בקע) גם סדום נמצאת בבקעה, ומי כמוה מבטאת את השבר. לעומת זאת הר כאמור מבטא חיבור כל המילים הנוצרות עם הר מבטאות חבור: בהר – בהירות היוצרת קשר עם הדבר. זהר – אור היוצר קשר, טהר – קשר עם הנצח ולכן בהמות המותרות באכילה נקראות בהמות טהורות כיון שעשויות הן להתחבר לגוף ובאמצעותו לנשמה נצחית. ולכן העקידה היתה על הר המוריה, ועל הר סיני ניתנה תורה ועל הר הכרמל ניסה אליהו לחדש את הקשר עם האלוקים. ומשה עלה השמימה במותו על הר נבו ואהרן על הר ההר. הר סיני הוא המקום בו התקשרו העליונים והתחתונים. ובני האדם התעלו ממקום במשעולי הזמן אל מעבר לזמן.


גם השופר מבטא את הרעיון הזה עצמו, השופר נולד באיל שנתגלה לאברהם עם סיום העקדה, ובעקדה הרי גילה אברהם את עומק הקשר שלו עם האלוקים עד כי היה מוכן להקריב את הגדולה באהבותיו – את אהבתו ליצחק לשם אהבת ה' שבו. (להרחבה ניתן להאזין לשיעורים העוסקים בתקיעת השופר – מעגל השנה).


והאש – אש משמעותה: אנרגיה הפורצת מן החומר בהתפרקותו, וזה בדיוק היה במעמד הר סיני: "נפשי יצאה בדברו"... נפשו של כל אחד השתחררה מכבלי החומר, ולכן יכלו "לראות בלי עינים, לשמוע בלי אזנים ולדבר בלי לשון" כמאמר חז"ל וכמו שכתוב בפסוק: "וכל העם רואים את הקולות".


עשן הכבשן – הרי בכבשן שכזה קידש אברהם את שם השם, וכך עשו חנניה מישאל ועזריה שהראו שהדבק באלוקים גם עשן הכבשן לא יכול לו כי הוא מעבר למציאות חומרית רגילה.


זה היה אפוא תמציתו של המעמד: החומר התעלה לעבר העל-חומר והעם כולו היה במעמד בו הזמן והמקום – ממאפייני החומר המרכזיים – לא מילאו כל תפקיד. היו הם אפוא מעבר לזמן.


ברור שכדי להגיע למעמד כזה היה עליהם להיטהר ולהתנתק מכל טומאה. גם ארבעים ותשעת הימים של ספירת העומר שעברו עליהם סייעו להם לטפס במעלה ההר.


זהו שאמר משה על המעמד "את הדברים האלה דיבר ה' אל כל קהלכם בהר מתוך האש הענן והערפל קול גדול ולא יסף" אומר רש"י – "ולא יסף - מתרגמינן ולא פסק כי קולו חזק וקיים לעולם. ד"א לא יסף לא הוסיף להראות באותו פומבי". כלומר הקול עדין נמצא אך לא באותו הפומבי. וזאת מפני שהפומבי חלף עבר והעם ירד מן ההר וחזר לחיות במציאות החומרית תחת שלטון החלל והזמן. אבל במקום ההוא שמעבר לזמן הכל עדין קיים. וזכרון המציאות שמעבר לזמן חי בלב העם יודעים אנו אפוא כי דבר ה' קיים לעולם וכי נבואת משה לא תהיה מוחלפת.


על משמעותו הנצחית של המעמד נאמר עיקר האמונה התשיעי: "אני מאמין באמונה שלמה שהתורה הזו לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו".

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון