קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי

פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים.


כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:


יסוד א' – פילוסופית הסולמות


שרות בתי הסוהר בארץ נדהם נוכח אחוזי ההצלחה של פרויקט שק"ד – פרויקט שקום דתי. נוכח הצלחה זו מעודד שרות בתי הסוהר חזרה בתשובה בין כותלי הכלא, ככל שנוכח לדעת כי האסיר אכן מתכון לכך באמת. בכך הופך השב"ס למוסד הישראלי הרשמי היחיד המעודד חזרה בתשובה.


ספורה של תופעה זו מתחיל בפרויקט קטן דל אמצעים שנוסה באחד מבתי הסוהר שהצלחתו הדהימה את המומחים. ישנן צורות שיקום שונות המנסות להעלות פושעים מועדים על דרך המלך הישרה, הצלחה של עשרות בודדות של אחוזים נחשבת כמצדיקה את מימון הפרויקט והמשכו. לעומת כל אלה הפתיע פרויקט שק"ד כשרשם כ-70% הצלחה והפך לסנסציה בינלאומית.


סוד ההצלחה, לעומת אזלת היד של הפרויקטים השונים, טמון,בין השאר, בהבדל ההשקפה אודות האדם ומהותו. הבדל זה נעוץ בהבדל בין מה שנכנה "פילוסופית הסולם האחד המשותף לכולם", ו"פילוסופיות הסולמות הרבים, האישיים".


בעולם המודרני כולנו מטפסים על אתו סולם, בפיסגתו נמצאים: הנאות וכסף, עצמה, וכבוד. יש המתחילים את הטיפוס משלב גבוה בסולם, בהיותם מוכשרים, ומתוך שנולדו בבית שנתן להם אמצעים מלכתחילה. ויש המתחילים בדרגה נמוכה. כולם, מכל מקום, שואפים להגיע לאותן מטרות כך שהם למעשה מתחרים זה בזה. התחרות, כמובן, אינה הוגנת כיון שתנאי הפתיחה אינם שווים. (מה שהביא לנסות שיטות שוויון שונות דוגמת הקוומוניזם – כולן כשלו).


נתאר לעצמנו ילד שנולד למשפחה המוגדרת כהרוסה, משיכבה סוציואקונמית נמוכה, הוריו מבלים לחילופין ברחובות האפלים או בתאי הכלא הצפופים. הילד נולד אי שם בתחתית הסולם. מביט הוא אל המטרות – כסף, כבוד, עצמה, ורואה כי בני גילו–מתחריו התחילו אי שם גבוה מעליו. כמה יוכל להיות מוכשר יותר מהם וחרוץ יותר מהם שיצליח להשיגם ולעקפם בעוד שהם מתקדמים גם כן, ותנאי הפתיחה המועדפים להם זכו ללא כל מאמץ מצידם, מוסיפים לתת להם רוח גבית כל הזמן?


לא פלא שהצעיר יפתח ריגשי התמרמרות ויחליט להפוך את הסולם על פניו... גם הוא רוצה להשיג כסף והנאות, כבוד ועצמה. בסולם שיצרה החברה הנציחה חברה זו את נחיתותו, יהפוך הוא אפוא את הסולם, ישבור את הכלים ויגיע למטרתו: יגנוב, ישדוד ואף ירצח, ויגיע לכסף, לכבוד – בקרב חבריו בעולם הפשע, ולעוצמה – הצבור יפחד ממנו עד כי יגייס כוחות למצאו ולעוצרו... הוא לא מרגיש שום נקיפות מצפון שכן הוא חש שמתגבר הוא על עול, והחברה שמשלמת את המחיר – שתשלם הרי היא זו שגרמה את העוול.


לעתים קורה והוא נתפס ונאסר. לקראת שחרורו באה אליו העובדת הסוציאלית ובידה מקל וגזר – אם תשתקם מה טוב ואם לא נעצור אותך ונאסור אותך שנית, הוא עושה עצמו כמשתף פעולה, שכן רוצה הוא להשתחרר, אך בלבו הוא בז להצעות אלה , הרי הסבה שהפך לפושע היא שהחברה הצניחה אותו לקצה הסולם שלא באשמתו, עתה, עם סטיגמה של פושע יתחיל במקום נמוך עוד יותר, אותן סיבות שהיו לו אז לפרוק עול, סיבות שבעיניו הן גם מוסריות, קימות עתה ביתר שאת. והאיום בבית סוהר הוא הצימוק שבעוגה, "הנה, אומר הוא לעצמו בתת המודע שלו, אני רב עצמה , הם כה חוששים מפני..." איך שיקום כזה  יכול להצליח?


לעומת פילוסופית הסולם המשותף היהדות מחנכת לפילוסופיה אחרת - פילוסופית הסולמות האישיים. כל אחד והסולם שלו וכל אחד ויכולת הטיפוס שלו ומכל אחד נדרש רק את מה שהוא, עם כוחותיו ומגבלותיו נסיונותיו ומשאביו, מסוגל להשיג. אם אדם החל את דרכו בשלב 40 בסולם והגיע לשלב 50, נמצא הוא במקום נמוך יותר מחברו הנמצא בשלב 30 אם החבר החל בשלב 10, שכן חברו טיפס 20 שלבים והוא רק 10. וזה מה שנחשב. ככתוב: "מעיד אני עלי שמים וארץ – אומר אליהו הנביא – שאחד איש ואחד אשה וכו' הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו" (אליהו רבה פרק ט') כל אחד ומעשיו הוא, כל אחד וכוחותיו. ברגע שהפושע נכנס לבית המדרש ומתוודע לפילוסופית הסולמות האישיים ונוכח לדעת שלא ידרשו ממנו מה שהוא אינו מסוגל ויעריכו אותו באמת בכפוף להשקעתו שלו. יאבד כל מוטיבציה לשבור סולמות, ויש לו את כל הסיכוי להשתקם.


יסוד ב' -  תקנות על חשבון הצבור למען היחיד,


הכיצד? בדרך כלל מצינו שמתקנים תקנות לטובת הצבור על חשבון היחיד – זה מצוי בכל העולם. אך ביהדות יש כלל נוסף, יש תקנות לטובת היחיד על חשבון הצבור. כגון "תקנת השבין", אדם שגזל חומרי בנין וכבר השתמש בהם בבנין שלו, פטרו אותו לפרק את הבנין ולהחזיר ואינו חייב אלא לשלם את הערך של הגנבה. וזאת כדי שלא ימנע מלשוב בתשובה, כיון שיקשה עליו לפרק את הבנין שבנה. ועתה הגע בעצמך – מדובר באדם שאינו  מוכן לחזור בתשובה במידה והדבר יעלה לו כסף, הוא חוזר בתשובה, אך רוצה לא להפסיד ובכל זאת החברה כולה תסבול שכח ההרתעה יחלש ופושעים ידעו שמסייעים להם לשמור לעצמם את גניבותיהם, ובלבד להקל על הפושעים האלה את חזרתם בתשובה!!


ממה נובעת התיחסות יוצאת דופן זו הנבדלת כל כך מהמקובל בעולם?


בעולם, החברה היא המטרה, והיחיד אינו אלא  אמצעי לבנין החברה. רעיון זה הגיע לקיצוניות בתקופת מגדל בבל וחז"ל תיאורוהו ואמרו: כשנפל אדם מהבנין ומת  אמרו: יש מספיק פועלים אחרים. וכשנפלה אבן ישבו והתאבלו עליה. כיון שהמטרה היא הבנין של החברה והיחיד אינו אלא כלי לאותו בנין. היהדות, לעומת זאת מלמד כי "לפיכך נברא האדם יחידי" כל אדם באשר הוא עולם מלא, וכדאי היה לברוא את כל היקום בשבילו. והחברה היא אחד הכלים לאפשר ליחיד לחיות את חייו ולמלא את תפקידו. לא פלא שהחברה תקריב קרבנות ולו גם גדולים למען היחיד.


שני היסודות משתלבים זה ולזה ומסבירים אחד את חברו. כיון שכה חשוב הוא היחיד ברור שכל יחיד נמדד לפי כליו הוא ואין סולם אחד שכל החברה כולה מטפסת עליו רק במקום שהחברה היא העיקר יצרו סולם אחד – לחברה. ואם יהיו יחידים שיפלו כתוצאה מכך – למי אכפת. אבל היהדות הרואה בחשיבותו של כל אחד ואחד, יצרה באופן טבעי סולם אישי לכל אחד מהברואים.


עתה ניתן להבין את פרשת עבד עברי וכן את פרשת אמה עבריה


עבד עברי


פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום האסירים האולטימטיבית כמו גם דוגמה כיצד אדם מישראל נדרש להקריב כה רבות למען אחיו שסטה מן הדרך.


נדגיש כי פרשה זו "במכרוהו בית דין הכתוב מדבר" כלומר, גנב שנתפס ולא היה לו ממה לשלם את גנבתו ובי"ד מוכרים אותו.


המתבונן בפרטי ההלכות של עבד עברי כפי שמופיעים בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה נוכח מיד לדעת כי לא מדובר בענין עסקי. הקונה עבד עברי אינו קונה לעצמו משרת וכמו שאמרו חז"ל: "כל הקונה עבד עברי קנה אדון לעצמו".


ואלה הם פרטי ההלכות העושות את העבד לאדון:




  1. העבד חייב לעבוד רק בעבודה הראויה לו לפי הכשרתו, אם מדובר למשל באסטרונום, יש לרכוש לו טלסקופ או לפטור אותו מכל עבודה...



  2. כשהאדון מכניסו לביתו, חיב הוא לדאוג כי כל המערכות שהוא משתמש בהן תהינה כפולות, מיטה נוחה לעבד כזו שהוא ישן עליה, העבד ישב על ידו בראש השלחן, ילבש בגדים באותה רמה  ינהג באותו סוג רכב יקבל אותו מחשב ופלפון וכו' שכן נאמר "כי טוב לו עמך" עמך – כמוך. ואם אין לו תקציב למערכות כפולות הרי את האחת שיש לו יתן לעבד שהרי הוא עצמו אינו יכול להשתמש במאומה במידה ואין לעבד גם כן כדוגמתו.



  3. אם העבד חולה, חייב הוא לתת לו את הטפול הטוב ביותר. גם אם ימי מחלתו נמשכים כמעט שלש שנים, אין העבד אמור להשלים את ימי מחלתו



  4. אסור לביישו כגון לקרוא לו "עבד".



  5. הגם שמדובר בגנב שנמכר אסור לתלות מנעולים מיוחדים על הדלתות לבל ירגיש כי חוששים מפניו וייפגע, אחרי הכל עבד עברי הוא...



  6. כשיוצא לחופשי מעניקים לו מכל טוב.



ברור שעבד כזה אינו כדאי מבחינה כלכלית טהורה, עדיף לשכור פועל שלא לדבר על עבד כנעני.


מדוע בכל זאת קונה אדם עבד? – אך ורק כדי לעזור ליהודי לחזור למוטב.


רק מי שמוכן למסור נפשו על מנת לשקם יהודי יעשה זאת. אדם כמו החפץ חיים החזון איש או הבעש"ט הם האדונים הפוטנציאלים של העבדים העבריים.


ועתה הגע בעצמך, העבד נמצא בבית אחד מגדולי הגדולים ורואה כי מתיחסים אליו כאל בן אדם כשוה אל שוים, מכבדים אותו ונותנים בו אמון, והופכים אותו לאחד מבני הבית, יום יום במשך שש שנים. ומאדיך – רבו מוסר לו שפחה כנענית... יורד הוא בדרגת הקדושה. רואה הוא לאן הוא מסוגל להגיע, מה הפוטנציאל הטמון בו ולאן דירדר עצמו...


הוא שאמרנו, במקום לשלוח גנב מתחיל לבית סוהר, שם יהפוך לגנב מקצועי. משקמים אותו בבית גדולי הדור, המקריבים עצמם עבור יהודי ירוד זה . והעובדה שגנב מסתובב חופשי מסכנת אמנם את החברה אך מה לא עושים למען הצלת יהודי?


אמה עבריה.


גם פרשה זו שיעור גדול הוא בסגולת עם ישראל.


משרשי מצות אמה עבריה, אומר בעל ה"חינוך", להפוך את בת ישראל שגדלה בבית כה שפל לגברת ולאשת חבר.


הרי מדובר בבית שפל עד מאד, הגמרא אומרת "מארה תבא על מי שמוכר בתו או ספר תורה" השוותה התורה את הילדה הזו לספר תורה, אדם שמוכר את בתו – אדם שפל הוא, מבית כזה מצווה להוציא את הבת.


בימינו כשבת גדלה בבית כזה, העובדים הסוציאלים מחליטים כי יש להוציאה מחזקת הוריה, או אז מתחיל משחק "מחבואים" בין האב לעובדי הרווחה, התורה פשוט "שיחדה" את האב שיתן את בתו. לעומת זאת מי הוא זה שקונה בת כזו? – מחשובי העם והיא אמורה להיות לאשה או לו או לבנו, עד כי במקרה ולא לקחוה לאשה נקרא הדבר "בגידה" ("לעם נכרי לא יוכל למכרה בבגדו בה") ללמדנו שכל בת ישראל מתאימה להיות לאשה לגדול שבגדולים.


מיד אחרי מעמד הר סיני למדה אותנו התורה את ערכו של כל יהודי גם הפחות ביותר חייב לקבל יחס מכובד מגדול הדור ולהחשב כאחד מבני ביתו, וגם זו הגדלה בפחות שבבתים מתאימה להיות לאשת-גדול הדור.

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון