קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.


"הוי אריאל אריאל קרית חנה דוד" – נאנח ישעיהו. המזבח שהוא עיקר המשכן והמקדש נקרא אריאל על שם האש הרבוצה עליו כארי.


שני אריות בנו את המשכן בצלאל משבט יהודה – "גור אריה יהודה", ואהליאב משבט דן – "דן גור אריה". האריה הינו משל לגבורה – שכך אמר יהודה בן תימא (ארי בזכות עצמו – יהודה) הוי... גבור כארי..." ואיזהו גבור הכובש את יצרו... אריה מסמל את הגבורה במשמעותה המדויקת – כח והדר מלכות. המלך האמתי אינו צריך להשתמש בכוחו  עצם העובדה שהכח בידו מספקת לתת בידו שבט מושלים. הדר מלכות ועצמת הממלכה מכונסת בדמות האריה - תפארת שבגבורה וגבורה שבתפארת


יהודה מבטא את הגבורה שבתפארת. עיקרו תפארת – שם י-ה-ו-ה (עי' שערי אורה פרק ה' הראה כי שם י-ה-ו-ה קשור לספירת תפארת). אבל כמלך יש בו את הגבורה – גבור כארי. שאגה לו כלביא. ודן שמידתו מידת הדן ("ההוא דאמר דונו דיני שמע מינה דמדן קאתי" -פסחים ד' ע"א) גם הוא "גור אריה" אבל בבחינה ההפוכה של תפארת שבגבורה – עיקרו גבורה-דין ואולם דינו מעורב בתפארת.


והנה המשכן היה כפרה על העגל בזמן העגל רצו להיות מונהגים על ידי מידת הדין (עי' במאמר על חטא העגל – לפרשת כי תשא). ולכן אמרו "אלה אלוהיך ישראל"


ולהסביר – הרי כשאמרו משפט זה "אלה אלוהיך ישראל" לא הצביעו כלפי העגל. אלא כלפי האלוקים והעגל היה רק מעין כלי קודש לעבודת ה'. כמוסבר במאמר הנ"ל. וראיה שאכן כך הדבר שהפניה היתה בלשון רבים – "אלה" ולו כלפי העגל הצביעו היה להם לומר בלשון יחיד "זה". אכן קשה שהרי בקריאת ים סוף אמרו כלפי האלוקים "זה א-לי" ולא "אלה"? אלא ששם ראו את מידת החסד וכאן את מידת הדין ומידת הדין נקראת בשם "אלוקים" שהוא לשון רבים כי כאן תחילת מקום ההתגלות של כאילו-ריבוי  בעולם.


כעת באים לכפר על חטא העגל, ובכל הקרבנות לא נאמר שם אלוקים אלא שם י-ה-ו-ה כדברי הרמב"ן בדבריו המפורסמים על טעם הקרבנות בריש ספר ויקרא. שכן קרבנות מוקרבים רק ל שם ה' בלבד.


על כך צריכים כולם להסכים מיהודה ועד דן ולשם כך נבחרו בצלאל ואהליאב.


בצלאל בן אורי בן חור. היה בצל א-ל. לכן נבחר לעמוד בראש צוות הבונים. המילה צל הינה קיצור של המילה "צלם" כמו ששם א-ל הינו תחילת שם אלוקים. (אלא ששם א-ל הינו שם של חסד - שערי אורה פרק ז') ונאמר "בצלם אלוקים ברא את האדם". משמעות שם אלוקים הוא – תקיף ובעל הכוחות כולם, שם אלוקים מבטא את היות האלוקים בעל כל הרבוי הגדול הנמצא בעולם והשולט עליו בתוקף. מהות המשכן, ולאחר מכן המקדש, הוא  - מרכז שמזרים שפע ברכה לכל העולם, ולמעשה מפעיל את היקום כולו על כל חלקיו. משכן הנבנה למטה מהוה את הצל של המשכן שקיים למעלה. בצלאל שהיה בצל א-ל יודע כיצד יש לבנות משכן שכזה.


כידוע כשכותבים בתנ"ך שם אדם ושם אביו גם שם אביו מבטא את מהותו של האדם וכאן בצלאל נקרא בשם אביו ובשם אבי אביו. בן אורי בן חור. כולם מלמדים על מהותו. אותה מהות הקשורה לבנין המשכן.


בצלאל היה בן אורי. – אור בשורוק משמעותו אור של אש. "באורים ברכו את ה'" המשכן היה משכן של אש. הראה לו הקב"ה למשה משכן בהר "ככל אשר אתה מוראה בהר" ובהר מראים הכל באש כמו שגבי מחצית השקל הראה לו הקב"ה מחצית השקל של אש.


מהותה של אש – אנרגיה הפורצת מתוך החומר בהתפרקותו. זו האש הפיסית והאש הרוחנית מעין זו. האות א' מבטאת כידוע את האלוקות – אלופו של עולם והאות ש' את העולם הזה (שבת קד. ש- שקר מבטאת את עולם השקר) אש מבטאת את רוח האלוקים המנווטת את עולם החומר ובודאי כך הדבר כשמדבר על אש במשמעות של אור ולא במשמעות של שריפה וחרבן (זה כלעומת זה ברא אלוקים) ובית המשכן שמרכזו הוא אש המזבח – האריאל – מביא אורה לעולם כמו שאמר בבא בן בוטא להורדוס שהרג את חכמי ישראל – "אתה כיבית אור התורה – אורו של עולם. תאיר את העולם על ידי בנית המקדש". ולכן כשחטאו עלה בית המקדש – גם הראשון וגם השני – באש. בן אורי היה בצלאל שבכוחו להאיר את העולם באמצעות אש המזבח שבמרכז המשכן.


בן חור – בן חור היה בן חורין, אדם שלא  השתעבד לאופנת העגל, אדם שדבקותו באמונתו לא נפגמה גם נוכח האיום על חייו, ואף עמד על שלו ומחה וקידש את ה' במותו. מתאים שנכדו יהיה זה שיבנה את המשכן שאחת ממטרותיו היתה לכפר על חטא העגל.


למטה יהודה – כבר אמרנו את חשיבות ענין זה היות בצלאל בן למטה יהודה – הארי שבחבורה כדי ליצור את אש המזבח שהיתה רבוצה כארי.


ואהליאב בן אחיסמך למטה דן.


אהליאב – אהלי - אב הרי המשכן היה אהל לאבינו שבשמים – ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם. והוא המקום והוא המקום שכל עם ישראל מתאחדים בו כאחים כהנים בעבודתם לויים בשירם ובזמרם וישראל במעמדם. ובשעה שאינם חשים אחים ואינם סומכים איש את רע

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון