קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ

פרשת נגעי בתים, מלמדת על מהותו האמתית של הנגע, ולמעשה על מהותה האמיתית של מערכת יחסי טוב ורע.


בפרשה הקודמת למדנו על נגעי אדם, נגעים הבאים על לשון הרע, האיסור הנחשב כחמור עד מאד ולמעשה מהוה מעין איסור-על, כנשר שחור שצילו מעיב על הכל. נגעים הינם דבר רע, באים על חטא, באים כעונש, מבודדים את המצורע מן החברה.


נגעי בתים הינם פרשה מורכבת יותר, שתי סבות אלטרנטיביות גורמות לחילופין לנגעי בתים, לעתים בא הנגע כעונש על קמצנות כרונית, אדם שתמיד סירב להשאיל לשכניו ולחבריו כלים שהתבקש להשאילם, הקב"ה שולח נגע לקירות ביתו הולך קמצננו לכהן, והלה מיעץ לו להוציא כל כליו מן הבית טרם יבוא לבדוק את הנגע. שכן, אם יימצא הנגע טמא, יאלץ לשבור את כלי החרס ולהטביל את שאר כליו. מוציא אפוא מיודעינו את הכלים שלטענתו לא היו לו מעולם, וכל חבריו עוברים בסך ויודעים ששיקר... ואולם, נגע יכול להיות פרס, שכן יתכן שבא לגלות אוצר שטמנו אמוריים בעבר, ומעולם לא התגלה עד דורו, ועד שהגיע הוא, לא היה אדם שהיה ראוי להנות ממנו ועתה יקבל הוא את האוצר בזכות הנגע.


כשבא על אדם נגע בקירות ביתו אין הוא יודע אם מדובר בעונש או בשכר עד שמתברר הדבר.


מדוע בחר הקב"ה באותו דבר עצמו לפרס ולעונש?


חטא אדם וחוה היה שחברו את הטוב והרע. בראשית היה האדם, זך וטהור היה אלא שהיה יכול להתחבר לרע. וממולו עמד הרע – הנחש, וביניהם היה העץ שיכול לחבר – לדעת, שהרי דעת משמעה חיבור – טוב ורע. וכשאכל אדם מן העץ התחברו למעשה הטוב והרע זה בזה. וכל המעורבים בחטא נענשו. לאדם נאמר: "בזיעת אפך תאכל לחם", לחוה: "בעצב תלדי בנים" לנחש: "ועפר תאכל כל ימי חייך" ולאדמה: "ארורה האדמה בעבורך".


יש להתבונן בענשים האלה. עונשי אדם וחוה דומים זה לזה. אין לך דבר כואב יותר מלידה ואין לך דבר שמח יותר לאם מתינוק בן יומו, כשהתינוק גדל הוא גם מלכלך ובוכה וכשהוא גדל יותר יש עמו גם צער גדול בנים, ברגע הלידה השמחה זכה ונקיה.


כמו כן, אין דבר עצוב יותר לאדם כשקוברים את יצירת חייו, ואין לך דבר שמח יותר כשקוצר את פירות עמלו – "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו". בשעת הזריעה כשטומנים את הזרע, עמל השנה שחלפה, באדמה, האיכר דואג ועיניו זולגות דמעות, והשמחה מגיעה רק בסוף כשהתבואה נקצרת.


הקב"ה אומר לאדם: דע לך, כיון שחברת טוב ורע מהלך הבריאה קיבל תפנית, כל הסבל הינו חלק מתהליך. הדרך השתנתה אך לא המטרה, אל אותה מטרה שהיה יכול להגיע בהתחלה בדרך קצרה יגיע מעתה בדרך אחרת כל עוד שהטוב היה טוב והרע היה רע, הכל היה מאד קל ופשוט, עתה משהתערבב הטוב הרע גם הדרך מורכבת, צריך להראות שהרע והטוב אינם למעשה אלא טוב אחד אולטימטיבי.


יש מחלוקת בין הגר"א לרמ"ק האם יש שער חמישים בטומאה אם לא. המפורסם הוא כי "זה כלעומת זה ברא אלוקים וכשם שיש שער חמישים בקדושה יש שער חמישים בטומאה. ועל סמך זה אמרו חכמים שבהיותם במצרים כמעט שקעו לשער החמישים בטומאה ולולא היו נגאלים מיד היו שוקעים לנצח שהרי זו משמעות המספר חמישים, ושער החמישים – נצח. לעומת זאת אומר הגר"א כי אין בטומאה שער חמישים, הפסוק אומר: "כל ברא אלוקים למענהו, וגם רשע ליום רעה" אומר הגר"א: כל, בגי' 50 ברא אלוקים למענהו – לקדושה. אבל ל"רשע ביום רעה" יש רק "וגם" – מ"ט ולכאורה הדברים כה ברורים שכן, כאמור, המספר חמישים, כמו גם האות נ', מבטאים נצח ובודאי שאין נצח בטומאה.


יתכן שניתן לומר כי אין מחלוקת בין שתי השיטות אלא שכאשר עולים בסולם הטומאה ומגיעים לשער החמישים מוצאים לפתע כי הגיעו לאותו מקום שאליו מגיעים כשמטפסים בסולם הקדושה. שער החמישים בקדושה הוא הוא שער החמישים בטומאה... שם במקום הגבוה הזה מתברר שהכל סובב סובב ומגיע אל הנצח האמתי – אל הטוב השלם. כל נגע הוא למעשה גם עונג..


גם הגואל הראשון, משה רבינו, הצטרע. ואימתי נצטרע? עת נשלח לגאול את עם ישראל. כשהתלונן משה ואמר: "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה  אליך אלוקים" נתן לו הקב"ה שלש אותות – המטה שהפך לנחש, המים שהפכו לדם, והיד שנצטרעה ונתרפאה. והנה, הגאולה באה על ידי נחש, צרעת, ודם, ואמנם משה התרפא מן הצרעת, ואמנם המטה של משה חזר להיות מטה ובלע את מטות החרטומים. אך  מדוע צריך היה להצטרע ולו גם לדקה אחת? ואמרו חז"ל כי משה רבנו דבר כביכול לשון הרע על עם ישראל כשחשד בהם שלא יאמינו, ושוב רואים אנו שהסימן לגאולת ישראל ממצרים היה צרוף של ברכה וקללה, של ענג ונגע, כשהנחש ברקע הופך למטה הפלאי שבו עושה משה את האותות, גם הדם מבטא את החיים ואת המות (שפיכות דם). רואים אנו שבבוא הגאולה (-הרי היו על סף שער החמישים) מתאחד הענג עם הנגע. והנגע הופך לענג. 


  


 


 


 

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון