קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
הגולם קם על יוצרו
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
ליום השואה.

ב"ה


ההבנה כי תשובה לשאלה מה גרם לשואה, וכיצד אסון כה גדול יכול היה להציף את המוני בית ישראל, היא מעבר להשגת בן אנוש, וכי ידיעה מוסמכת בענין זה רחוקה היא מאתנו, הופכת יותר ויותר לנחלת רבים. לכל היותר יכולים אנו להצביע על סבות אפשריות, ובכלל, רבים מבינים כי התקרבות להבנת-מה של התהליכים האלוקיים שהביאו לחרבן הנורא הזה, תלויה ביכולת הלומד להסתכל במבט רחב מאד על פני ההסטוריה כולה ודרך העולמות כולם.


אף על פי כן עדין יש כאלה המשתעשעים בדמיונות ומנסים לגייס את החורבן לעניינים הנראים לעין המתבונן, (ולא יפה לומר זאת) כעניינים פוליטיים השנויים במחלוקת.


מבית מדרשה של הציונות הדתית יצאה לפני עשרות שנים התרסה, כאילו החרבן בא כעונש על שלא שתפו פעולה עם התנועה הציונית וסרבו לתמוך בקריאה להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. כפי שנוסחה בימים ההם. לתומי חשבתי כי דעה זו, הנשמעת כמתריסה וחצופה, בהיותה האשמה גסה ביותר, כלפי גדולי ישראל הרבים מספור שהתנגדו לתנועה הציונית, דוגמת החפץ חיים, ור' חיים עוזר, ור' חיים בריסקער, והרבי מגור והרבי מבעלז ור' מאיר שפירא מלובלין וכל מי שהיה תחת דגלה של אגודת ישראל ההיסטורית, מחרדי גרמניה בראשות הרב שלמה זלמן ברויאר,  ועד גדולי פולין הונגריה וליטא, בנוסף לאלה שהתנגדו גם לאגודת ישראל כרבי מסטמר והרבי ממונקאטש וסיעתם, עברה מן העולם. מתברר שעדיין יש כאלה הדוגלים בה.


דעה זו מתעלמת לחלוטין מהעובדה שלא היתה כל אפשרות לעלות לארץ וכל האפשרויות מוצו על ידי חרדים ולא חרדים כאחד. ובכלל, העליות הגדולות לארץ ישראל היו עליות חרדיות שלא במסגרת התנועה הציונית, אך למה לתת לעובדות לקלקל את התאוריה?


זאת ועוד מוזר לשמוע מאנשים דתיים, שה"עוון" של אי שיתוף פעולה עם התנועה הציונית הוא שגרם לחרבן, ולא תופעות חמורות אחרות. כאילו שהיה צריך לחפש מתחת לאדמה עוונות בדור ההוא.


כנראה שזה שסמוך ונראה לחרבן הציפה את עם ישראל חילוניות מליטנטית שסחפה המונית  המונים – אינו כה חמור.


זה שהתנועה הקומוניסטית שבתה לב צעירים יהודים רבים ואף הוקמו תנועות כמו היבסקציה שלחמו נגד יהודים שומרי מצוות עד כדי שילוחם לסיביר והלשנות עליהם – אינו כה חמור.


זה שהמונים המונים התבוללו בלא כל נקיפות מצפון ונישואי התערובת באירופה צברו שיאים חדשים מידי חודש בחודשו – זה אינו כה חמור


זה שיהודים רבים בגדו והתנצרו כדי לזכות לטובות הנאה שמנעו מהיהודים (בבודפשט בלבד התנצרו בינואר 1933 קרוב ל-3000 יהודים) - אינו כה חמור.


תיאטרונים יהודים המציגים הצגות של אביזריהו דג"ע הלועגים לתורה ולחז"ל ולכל הקדוש – אינו כה חמור


התנועות הרפורמיות שפשו ברחבי אירופה – אינן כה חמורות


על כל אלה לא רק שלדעתם לא יכולה לבוא שואה, אלא שכאשר מאן דהו יעיז לרמוז כי יתכן שהשואה היתה תגובה לתופעות אלו – ידונו אותו ברותחים. וקולם של אותם אנשים עצמם אינו רועד בשעה שהם מאשימים את גדולי ישראל שהתנגדו לתנועה הציונית בגרמת השואה...


יאמרו: שה"עוון" של אי תמיכה בתנועה הציונית ופעילותה למען ההתישבות בארץ ישראל הינו עוון אחר - עוון לאומי. הרי בכך גופא קובעים הם ששאר התופעות שמנינו לעיל שהן מקצת מהבעיות הרוחניות שהיו מנת חלקה של יהדות העולם ערב השואה, אינן בעיות לאומיות, וכי תנועות המחללות שבת אינן בעיה לאומית? וכי מערכות התנהגות בנושאי צניעות (וד"ל) אינן מהוות בעיה לאומית?


יאמרו: אבל יש כאן פגיעה בארץ ישראל, וארץ ישראל תובעת כבודה! והרי על זה עצמו יתקים וכוח מה פוגע יותר בארץ ישראל, התישבות תוך ניתוץ המסורת, והתישבות בארץ ישראל בלי חיי תורה, או התנגדות לתנועה הרואה בעם ישראל עם ככל העמים ובארץ ישראל "בית לאומי" ותו לא. האם תנועה הדוגלת בהקמת מדינת ה' בארץ ישראל כלשונו של ד"ר יצחק ברויאר (שהוגדר כהוגה הדעות של אגודת ישראל) תיחשב בעיני יהודים שומרי תורה ומצוות כתנועה הפוגעת בארץ ישראל? אתמהה.


ואמנם מצטטים הם את דבריו של הרב טייכטל בספרו "אם הבנים שמחה" שתחת חמת המציק נוכח החרבן המתרחש מול עיניו האשים את המנהיגות החרדית בהאשמות אלו, עלינו לזכור כי בין גדולי ישראל לא שמענו איש שחזר בו נוכח האירועים הקשים, לא מבין אלה ששרדו ולא מבין אלה שנרצחו, הרב טייכטל הי"ד היה רב חשוב בקהילה קטנה בסלובקיה, אך מעולם לא נחשב כאחד ממנהיגי היהדות ספריו בהלכה – משנה שכיר נחשבים כספרים חשובים, ואולם רבים היו הרבנים בדרגתו, והצגת משנתו בנושא כאוב זה, דברים שנאמרו בכאבו בשעת החרבן, כחזות הכל והעמדתם מול דעתם של כל גדולי סלובקיה והונגריה ופולין שלא חזרו בהם כמלוא הנימה יש בה משום הטעיה וסילוף העובדות. במיוחד לאור העובדה שרבו של הרב טייכטל לפני המלחמה (הרבי מסטמר שהרב טייכטל היה מחסידיו) לא חזר בו מדעתו אותה הביע אחרי המלחמה במאמר שלש שבועות כי השואה באה בגלל שהפרו את השבועות... אין זה נאה לצטט דברי התלמיד ולהתעלם מדברי הרב, שללא ספק נחשב כאחד ממנהיגי היהדות החרדית, וזאת בנוסף לדעתם של כל הגדולים האחרים שחלקם הקטן מוזכר לעיל.


וכך כותב הרב דסלר במכתב מאליהו חלק א' עמ' 75 "מכתב בענין אמונת חכמים": (בהערה מסביר העורך את הרקע למכתב דלהלן ואומר: "השואל הושפע מאותם, שטענו שאם אך היו כל בני אירופה עולים לארץ ישראל לפני המלחמה היו ניצולים וזקפו את זה על חשבון גדולי הדור")


"מתוך דברי כבודו אני רואה שסובר, כי כל גדולי ישראל אשר מעשיהם היו לשם שמים וגאוניה שכל ואדירי הצדקות גם יחד, אשר בלי ספר בכל משפטיהם ופסקי דיניהם היה ה' ניצב בעדת א-ל, כמו בדור העבר החפץ חיים ז"ל והג' ר' חיים עוזר ז"ל, והג' ר' חיים בריסקער ז"ל והג' ר' ברוך בר ז"ל ועוד ועוד אשר קטנם גדולה מהשגתנו... כולם יטעו טעות גמורה – ח"ו לא תהא כזאת בישראל. אסור לשמעו דברים כאלה וכל שכן לאמרם. אם לא שהבנתי אשר שמע מאחרים, הנקראים בני תורה ומבעטים ברבותיהם ומחללים ה' דברים כאלה כי אז לא הייתי משיב לו כלום, אך ביודעי כי לבבו ישר, אלא שמבחוץ הגיעו לו מליצות כאלה, אל כן בצירוף גודל ידידותנו אמרתי אשים לילה ויום ואשיב לו דברים ברורים"


ועיין שם בהמשך המכתב עובר הרב דסלר לדבר על נס פורים באריכות ומסביר כיצד כל מה שאמר מרדכי היה ההפך מהשכל ורק אמונת העם כי מרדכי יודע את אשר נעשה והקפדתם למלא אחרי הוראותיו הגם שהשכל אמר הפוך היא שהצילתם.


אנו, כפי שאמרנו בפתח המאמר, לא נעסוק בשאלה מי אשם בשואה ואיזה עוון גרם לה, אלא נשתדל לתקן דרכינו ולהבין את הנהגת האלוקים של הסתר פנים כמיטב יכולתנו בלא להפנות אצבע מאשימה כלפי איש, הרוצה להיכנס להאשמות יוכל לכל היותר לצטט דעת גדולים בעניין, אבל אם לא ירצה להיות מואשם בסילוף ובציטוטים סלקטביים יהיה עליו לצטט את דברי כל גדולי ישראל ולא רק את "אם הבנים שמחה" שאיש מגדולי ישראל לא התפעל מהאשמותיו ואיש לא חזר בו מדעתו עקב דבריו.

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון