קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות

בפרשת השבוע נאמר "והארץ לא תמכר לצמיתות כי לי הארץ"


הקב"ה מודיע חד משמעית כי אף שנתן לעם ישראל את ארץ ישראל, לא הסיר בעלותו שלו ממנה, והארץ נותרת שלו כפי שהיתה ואין אנו יכולים לעשות בה ככל העולה על רוחנו, מעשה בעלי בתים, ניתן לומר לאור זאת כי למעשה קבלנו את הארץ בחכירה ולא במתנה. כשאדם חוכר נכס חייב הוא לקרוא את הסכם החכירה בעיון רב ולא לדלג על האותיות הקטנות שמא יש תנאי בהסכם שבהפירו אותו יאבד את זכות ההשתמשות בנכס.


הרבה תנאים הכתיב הקב"ה לעם ישראל, תנאים שיש לעמוד בהם כדי לחיות בשלום בארץ ישראל. הנה גם בפרשת אחרי מות וגם בפרשת קדושים (אותן פרשיות שיום העצמאות חל בהן בדרך כלל אם כי לא בשנה זו) נאמר כי יש לשמור את "כל חוקותי ואת כל משפטי" ולעשות אותם "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה  את הגוי אשר לפניכם" ארץ ישראל מקיאה את יושביה כשאין הם נוהגים בקדושה ובטהרה ומדקדקים במצוות.


אך אל יחשוב אדם כי בשנה זו פטורים אנו מהתעוררות זו, כיון שהשתא לא קראו לא פרשת אחרי מות ולא פרשת קדושים סמוך ונראה ליום העצמאות (אם כי נוכחותם מורגשת היטב) שכן גם בפרשתנו נמצאות כתובות רבות הרשומות על הקיר, הנה אומרת התורה בפרשתנו: :ועשיתם את חוקותי ואת משפטי תשמרו ועשיתם אותם וישבתם לארץ בבטח" ומכלל הן אתה שומע לאו. ויש התראות נוספות, את אחת  מהן מאיר ה"כלי יקר" בפרושו לתחילת הפרשה וכך כתב: "אומר אני שטעם מצוה זו היא להשריש את ישראל במדת האמונה, והבטחון בה'. כי חשש הקב"ה פן בבואם אל הארץ יתעסקו בעבודת האדמה על המנהג הטבעי וכאשר כביר מצאה ידם ישכחו את ה' ויסורו בטחונם ממנו, ויחשבו כי כחם ועוצם ידם עשה להם את החיל הזה ועולם כמנהגו נוהג ויחשבו שהארץ שלהם היא והם הבעלים ואין זולתם. על כן הוציאם ה' מן המנהג הטבעי לגמרי כי בשש שנים דרך האומות לעשות שני שנים זרע ושנה אחת בור כדי שלא להכחיש חילה, והקב"ה אמר שש שנים תזרע שדך. מידי שנה בשנה ואני מבטיחך להוסיף כחה שלא תכחיש"


מענין שסביב מצוה זו של שמיטת הארץ מתנהל מידי שבע שנים פולמוס היתר המכירה. והרי אין צורך להכניס ראשנו בין החולקים כדי לקבוע כי גם אליבא דמצדדי ההיתר, רעיון המכירה, הלכתי ותקף לדעתם ככל שיהיה, מפקיע מידי הפגנת האמונה עליה מדבר הכלי יקר. וזו הרי כה נחוצה דווקא בדורנו.


ארץ ישראל היא ארץ טובה ויקרה לנו עד מאד, אך ככל היקרים – רגישה. היא מעולם לא נתנה פירותיה לשום עם מלבד העם היהודי. היא שמרה לו אמונים במשך אלפי שנות היסטוריה שכללו לא מעט תקופות של גלות העם מהארץ, והארץ שממה ולא שכחה את בניה. עתה כשבניה שבו אליה, ורינה חזרה לשדותיה ותעצומות כחה מתגלים והולכים. על אותם בנים לעשות חשבון נפש עמוק האם אכן נוהגים הם בה כראוי .


חשבון נפש זה נחוץ הן מבחינה מוסרית והן מבחינה פרגמטית.


מבחינה מוסרית – האין זו כפיות טובה, לקבל את טובה  של הארץ מידי הבורא ולהתעלם מדרישותיו וזאת בשעה שהוא מצהיר וחוזר ומצהיר כי לא נתן את הארץ אלא בתנאי שאותן דרישות תתמלאנה (וכאמור דרישות אלו, מעשה פלא, מוכרזות באלפי בתי כנסיות מידי שנה בפרוס יום העצמאות, וזאת על פי לוח שנה שאורגן אלפי שנים לפני היות מדינת ישראל).


מבחינה פרגמטית – הרי רוצים אנו להאחז בה לתמיד, והוזהרנו כי במידה ולא כך נעשה הארץ תגיב בחריפות ותקיא את יושביה מעליה.


יום העצמאות נקבע ליום בו קרא דוד בן גוריון את מגילת העצמאות. הארוע כולו מעורר מחשבות מעורבות.


מחד – זכינו כי שבנו לארץ ישראל וכבר התבטא הרב מבריסק ביום בו הושגה ההסכמה באו"מ (כ"ט בנובמבר) כי יש בזה "חיוך של ההשגחה", אך למרבה הצער הרגיש כי עליו להוסיף ולהדגיש "אבל החילוניים קלקלו" (כותב שורות אלה שמע עדות על התבטאות זו והמשכה מפי הרב יעקב גולדויכט ז"ל שלו נאמרו הדברים בו ביום).


ומאידך – לא זכינו שהדברים יעשו תוך קידוש שמו. דוד בן גוריון שבעיני כל העם היה לסמל המדינה לא ראה לנכון להקים משפחה כדת משה וישראל. ואף כי, מעולם לא יצאו רינונים על חיי המשפחה שלו והוא ואשתו חיו מן הסתם בנאמנות מושלמת זה לזה, לא העמידו חופה וקידושין וזאת מתוך אידיאולוגיה... והמגילה אותה הקריא הינה למעשה מסמך כאוב עד מאד, המגילה פותחת במילים "בארץ ישראל קם העם היהודי" – משפט רחוק מן האמת, הרי עם ישראל, כפי שמעידה התורה, קם במדבר, בהיותם במדבר נאמר "היום הזה נהיית לעם" (דברים כ"ז פס' ט'). בהגיעם לארץ ישראל היו כבר עם זה זמן. ואין מדובר בפליטת קולמוס. מדובר בוכוח השורשי ביותר בין היהדות לחילוניות. היהדות חרתה על דיגלה את האמרה "לא ככל הגויים בית ישראל" והחילוניים מצהירה כי "ככל הגויים בית ישראל". בעולם מקובל כי קבוצת אנשים הופכת לעם כשיש להם קרקע משותפת, לשון משותפת, ותרבות משותפת. ואילו לבני העם היהודי אין את שלשת המרכיבים האלה. ומה שעושה אתך קבוצת האנשים ההטרוגנית הזו המרכיבה את העם היהודי לעם זו התורה כמו שאמר רבנו סעדיה גאון "אין ישראל אומה אלא בתורותיה". כיון שבן גוריון וסיעתו (והחילוניות ממשיכת דרכם עד היום הזה) רצו להקים "עם ככל העמים" הביאו את הדברים לידי ביטוי בפתיחת המגילה החגיגית הזו מכאן נולדה הפתיחה הזו, מתברר שכדי לבסס אידיאולוגיה ללא שורשים, מותר גם לסלף את העובדות ולשכתב את ההיסטוריה. חוצפה יש כאן וחילול ה' יש כאן. ובכלל, המגילה אינה מכילה אף אזכור של הודיה על החסד הגדול שעשה עמנו הקב"ה ושם שמים רק מרומז בשולי המגילה שם נאמר "מתוך בטחון בצור ישראל" וגם על ניסוח זה היו וכוחים רבים כיון שגם אותו קיבל בן גוריון בדלית ברירה.


והמדינה הזו שמערכות המשפט שלה אינן על פי משפט התורה, שחוקיה אינם לוקחים בחשבון את רצון הקב"ה ואף מתעלמים ממנו. שמתירה לבצע בחוצות ארץ ישראל כל תועבה ואין פוצה פה ומצפתף ואם תמחה יאמרו שאינך אינטליגנטי מספיק. מדינה שבזה לבני התורה שמקימים אותה בהתנהגותם ובלמוד תורתם. והגרוע מכל – מערכת החינוך, הן בתי הספר לילדים ונוער בהם מגדלים נוער שידיעותיו ביהדות מועטות עד מאד, והתנהגותו ירודה, ולא רק מזוית הראיה של המוסר היהודי שאולי מחמיר בדרישותיו אלא לפי כל אמת מידה. ובאוניברסיטאות מגדלים ציפעונים שתומכים בשונאי ישראל מכל העולם ולוחמים נגד לומדי תורה שלא לדבר על חומר הלימודים המלא כפירה וניכור ושאר דברי הבל.


ועוד לא דברנו על העלאת המוני גויים בחסות המדינה (מאות אלפים רבים ויותר) תוך יצירת מערבולת התבוללות בביתנו המקודש פנימה וספיחי הבעיה – משברי גרות-לא גרות.


ועוד לא דברנו על כך שרחובותיה של ארץ ישראל מתחללים על ידי מצעדי תועבה למיניהם קבל כל העולם ואין כח חוקי שיוכל למנעם, כיון שהמדינה האמורה להיות יהודית לא יצרה מסגרת המאפשרת למנוע דברים כאלה.


ועוד לא דברנו על העברת הדת שהיתה בשנות החמישים על גבם של העולים בני עדות המזרח שרובם ככולם היו יראים ושלמים וזאת כדי ליצור רוב חילוני מלאכותי. העברת דת זו היתה תוך שמוש בכל מנגנוני המדינה.


גם לא הזכרנו את עקירת היישובים כולל בתי כנסת ישיבות ובתי קברות בגלל גחמה של אדם שחוקי המדינה אפשרו לו לעשות כרצונו ולא היה כלי שהמדינה היהודית יצרה למנוע חרפה זו.


ואמנם הרבה דברים יפים קרו כאן, חזרנו לארץ אבותינו לומדים אנו תורה בארץ ישראל ואין תורה כתורת ארץ ישראל, והרבה לומדים יש, רבים מקיימים מצוות התלויות בארץ ורבים מקיימים מצוות יישוב ארץ ישראל (כיון שצריך לכוון לשם מצווה הרי לא כל מי שגר בארץ ישראל באמת מקיים מצות ישוב ארץ ישראל. ולפי כל הפוסקים, מי שחי בארץ ישראל ואינו מקיים מצוות, מוטב שיישב בחוץ לארץ. (תרומת הדשן, שו"ת אבני נזר יו"ד סי' רנ"ד הל' מצוות ישוב ארץ ישראל, הרב מרדכי אלישבערג (-אחד משלשת אבותיה של תנועת חיבת ציון) במאמר "העם הנבחר והארץ הנבחרת" המופיע בספר אזכרה שיצא לזכרו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל  ועוד). הרבה יהודים הנמצאים בסכנה במקומות רבים בעולם מוצאים כאן מקלט. והצבא היהודי מגן על היושבים בציון ומכה באויבינו.


כאמור – יש כאן מאזן. יש על מה להודות ויש ממה להתביש ולמה ליחל.


במאמר זה לא באנו להיכנס לפולמוס הלכתי אודות מסגרות להודות לקב"ה. כל זה הינו ענין לפוסקי הלכה. באנו להראות כי פרשיות השבוע בהן יכול יום העצמאות לחול – אחרי מות, קדושים או בהר. מדברות בעד עצמן.

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון