קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
עד מדינה - עיוותו של מושג העדות
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
הגולם קם על יוצרו
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?

המאמר שלפנינו יגע בכמה יסודות הקשורים לנושא:



  1. אין כל סיבה שאנו נניח לאי מי להכתיב לנו את סדר היום של הדיונים, אנו נקבע מתי לדון בנושא זה או אחר. ולכן לא העובדה שכולם מדברים בנושא מהווה סיבה להגיב עליו כעת. מה גם שהסיבה שבגללה התעוררו לחטט באורחות חיי הצבור החרדי, אינה סיבה עניינית, שום דבר לא התחדש עכשיו, וממילא שום דבר לא צריך לגרום לנו לדון בהתאם לגחמותיהם של פוליטיקאים עיתונאים ואינטרסנטים.

  2. כשהללו מגדפים אנו צריכים לעשות שני דברים: א. להגיב כתגובתו של הנביא ישעיהו השולח לומר לרבשקה המגדף ולאדונו סנחריב לאמור: "בזה לך לעגה לך בתולת בת ציון אחריך ראש הניעה בת ירושלים". גם אם לא נלעג להם בפנים מפני שהתחנכנו לעדינות, אין להתפעל מלעגם.

  3. אין מקום למחות כנגד מה שמכונה "ההסתה", המחאה לא עוזרת, אדרבא המסיתים חושבים שאכפת למישהו מהסתותיהם וממשיכים בדרכם. הדברים צריכים לעבור ליד האוזן וזה הרושם שיש ליצור. האמת שהשפעת התקשורת והמערכת הפוליטית על הצבור הרחב בנושאים אלה מצומצמת עד מאד.

  4. להוכיח שבאמת אין להם טענה אמתית: הרי המשק לא משווע לידים עובדות שיהיה מקום לומר שהצבור שכביכול אינו עובד מזיק לצרכי המדינה, הרי האבטלה גדולה וגואה. ואם צבור הלומדים יעבוד זה כשלעצמו לא יוסף מקומות עבודה לכל היותר אחרים יפלטו. אלא מה, הם דואגים לנו? שיניחו לנו לדאוג לעצמינו.

  5. אנשים בכל זאת רוצים לנצל את ההזדמנות שנושא זה עולה לכותרות ולדעת מדוע הציבור החרדי מתעקש להמשיך במתכונתו זו בה מצבם הכלכלי של רבים כה קשה? זאת מלבד העובדה שצורה זו גורמת לנשים לצאת לעבודה ולסייע לפרנסת הבית מה שמטיל עליהן עול כבד ועלול לפגוע ביכולתן לתפקד בשלמות בבית ועם הילדים? מעבר לשאלה שכל חתן מתחייב לפרנס את אשתו בחתמו על הכתובה?    


תשובה: בראש ובראשונה יש להדגיש כי אין אמת בכל הדבורים המכלילים על "חרדים לא עובדים", בכל בית בו ראש המשפחה שקוע בלמודו האשה נרתמת לפרנסת הבית, ורבים הם אלה העובדים אם כי ברור שאחוז הלומדים גבוה (ואולי היה אמור להיות גבוה יותר כפי שיוסבר) החרדים נמצאים בכל שטחי החיים בחקלאות (יסודות קוממיות) בתעשיה במסחר (בקור קצר בבורסת היהלומים יביא למסקנות מאלפות) בתקשורת וכו' ועדיין יש יותר אנשי מדע וקציני צבא חרדים מגדולי תורה חילונים.. ואולם, אין מטרתנו לומר: תראו הנה גם אנו עובדים! עבודה היא צורך מכובד אך אינה ערך. גאוותנו היתה ותשאר על לומדי התורה שבתוכנו. מאמר זה בא להסביר (על קצה המזלג) את צורת החיים של הצבור הגדול יחסת של לומדי התורה החרדים


צורת החיים הנורמלים שעל פיה צריך עם ישראל לחיות משורטטת בגמרא במסכת ברכות לה: שם רבי ישמעאל אומר כי יש להנהיג "בהם מנהג דרך ארץ", כלומר, תורה עם דרך ארץ, ורשב"י אומר: תורה בלבד ומסכמת הגמרא: "אמר אביי הרבה עשו כרבי שמעון בר יוחאי ולא עלתה בידם, כרבי ישמעאל ועלתה בידם". אומר ה"משנה ברורה" בסי' קנ"ו בבה"ל שדרכו של רבי ישמעאל, תורה ודרך ארץ, היא הדרך לרבים. ודרכו של רשב"י, תורה ורק תורה, היא הדרך למיעוט. ואכן כך היה עם ישראל עוד מערש התהוותו, כששנים-שלשה שבטים עסקו בתורה (לוי - בקדושה, יששכר – בלימוד ושמעון – מלמדים) והשאר שילבו תורה עם דרך ארץ. ברבות הימים היה המודל של שותפותם של יששכר וזבולן כדוגמה לחיי יהדות מלאים, שיששכר לומד תורה וזבולן בונה בית זבול בלבו (זבולן – מקדש מעט) ויוצא לעבוד. כלומר, משלב תורה ודרך ארץ ומפרנס את יששכר. גם אחרי שכבר התערבבו השבטים המודל לא אמור להשתנות.


זהו המודל האידיאלי שעל פיו צריך עם ישראל להתנהל 80% משלבים תורה ודרך ארץ ו20% מקדישים חייהם לתורה בתמיכתם של השאר, אלה משמשים מושא הערצתם של כל השאר. כל אחד חולם שבניו ימצאו עצמם בין ספסלי בית המדרש כמו שרבי נהוראי אומר: "מניח אני כל אומנות שבעולם ואין אני מלמד את בני אלא תורה" ר' נהוראי הוא הוא ר' מאיר שאמר: "לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקייה וקלה" – זאת יעשה עם בנו אבל את בני, אומר ר' מאיר איני מלמד אלא תורה...


כשמודל זה מתקיים כתקנו מאזן האימה של קדושה-טומאה, מאזן שעליו תלוי ועומד הכל, ההצלחה החומרית וההצלחה הרוחנית השאלה מי במים ומי באש, מי יחיה ומי ימות מי בקיצו ובמי לא בקיצו, כדי שמאזן זה יהיה שפיר על המודל דלעיל להשמר.


ואולם אם המאזן הזה מופר אזי העם בסכנה קיומי של ממש וצריך להפעיל תכנית חרום לאומית.


בדורנו בו רבים מאד מבני העם לא ממלאים תפקידם ומשתמטים מחובותיהם הלאומיות לקיים תורה ומצוות ולשאת בעול ולתרום למאזן הקדושה, ולא עוד אלא שמוסיפים כהנה וכהנה לצד השני, עד ש"כסדום היינו לעמורה דמינו", ואין צורך להאריך, (ואף כי רבים עושים זאת מחוסר מודעות אך – עברה היא עברה ומוסיפה טומאה ומצוה שלא קוימה – לא קוימה...). במצב כזה נקרא צבור המאמינים אל הדגל, ולעשות את הכמעט בלתי אפשרי ולאזן את המאזן הכל-כך מופר.


דומים אנו לתקופתו של חזקיה שחי ופעל אחרי שאחז ביטל תלמודי תורה וניסה לעקור את התורה מישראל. נעץ חזקיה חרב בבית המדרש והכניס את כולם-כולם ללמוד תורה. כך נהגו גם גדולי ישראל שבדורנו, נוכח מאזן האימה המופר קראו לכל מי שזיק האמונה שבליבו טרם כבה, לחבוש את ספסלי בית המדרש, לשם מלחמת-מצווה זו הוציאו חתן מחדרו וכלה מחופתה... גם הנשים נקראו לתרום ונענו כדרכן בנכונות מעל ומעבר... להציל את עם ישראל – לא פחות.


אותם אלה המנסים לצטט את הגמרא הנ"ל בברכות ולשאול מדוע אין הצבור החרדי מתנהג ככתבה וכלשונה – רובו תורה עם דרך ארץ ומיעוטו תורה בלבד, מתעלם מצרכי כלל ישראל, הלוא ישנם רבים כאלה בין אחינו הדתיים שרוממות אהבת ישראל בגרונם וצרכי הצבור החילוני רחוקים מלבם, שכן אהבת ישראל אינה מצטמצמת בחיוכים לכל עבר, אלא בנשיאה בעול, ובדורנו נשיאה בעול משמעותה: הטית מאזן הקדושה לכיוון החיובי.


הצבור החרדי משלם מחד מחיר יקר מאד על ניסיונו זה – מצב כלכלי קשה, תלות באחרים ועוד. ומאידך, זוכה לראות בנים ובני בנים תלמידי חכמים ויראי אלוקים לתפארת. הצבור הרחב לא מעריך... ולא מבין, גם לא מסבירים לו כראוי, גם אי אפשר להסביר את הנאמר לעיל למי שלא מודע למאזן האימה הנ"ל והמשמעות הקריטית שלו לחיי הכלל והפרט. וכי בגלל זה נפגע בהם ובעצמנו – הם יאמרו את שלהם מתוך אי ידעתם המתמדת, ואנו נעשה את שלנו. יום יבוא וכולם יגידו על צבור בני התורה את מה שאמר צ'רצ'יל על הטייסים הבריטים במלחמת העולם הראשונה: "מעולם לא חבו רבים כל כך הרבה כל כך למעטים כל כך", ופניהם של המלגלגים והמלהגים שלפתע יבינו עד כמה גדולה היתה כפיות טובתם יעטו בושה וכלימה.


(ובשולי הדברים: ידברו על אלה שלא לומדים ויושבים בישיבות ובכוללים ולא מנצלים את הזמן. כדאי לחדול מכך, כיון שאין זה אלא דמגוגיה זולה. בכל חברה יש כאלה שממלאים את חובתם כראוי, ויש כאלה שפחות, ויש כאלה שמשתמטים ממנה תוך כדי שאינם נמנעים מלהנות ממנעמיה, כך בנוי המין האנושי, אם רוצים לשפוט חברה צריך לעשות זאת על ידי בדיקת העקרונות על פיה משתיתה היא את חייה ועל פי אותם אנשים שאכן חיים על פי אותם עקרונות.


עוד בנושא זה ניתן למצוא בספרי "והשבות אל לבבך" פרק ל"ה (עמ' 231).


 

Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון