קניות
עמוד ראשי  >>  מאמרים
 לקופה
חדשות
13/12/2011
תגובה על השתלחותו של חתן פרס נובל פרופ' שכטמן בחינוך התורני. ניתן לעיין במאמר על ידי הקשה בפרסום שבדף הבית


04/12/2011
מאמרים על חנוכה הכנס למדור מאמרים או לחץ על הקישור בדף הבית


03/02/2011
התבערה במצרים - הרצאה על הקשר בין פרשת תרומה ובין התבערה במצרים שארעה בשבוע זה. ההרצאה באנגלית E28 כמו כן הרצאה בעברית - סוגיות במקרא 1148


01/02/2011
בשעה טובה!!! מעתה ניתן להדפיס מן האתר את הקטלוג בצורתו המעוצבת בפורמט PDF .


05/01/2011
בשעה טובה! קטלוג המוצרים עודכן וסודר, ניתן להכנס לראות את כל הדיסקים והספרים לפי מחלקותיהם.


30/12/2010
ניתן לשלוח שאלות דרך מדור "שאל את הרב" ולקבל תשובות תוך זמן סביר.


שאלות ותשובות
28/01/2011
שאלה: שלום רב ברצוני לשאול איך אמורים להתייחס לחוקי חמורבי, אלו חוקים שעל פי הנטען הם מתקופת אברהם אבינו, ויש בחלקם מן הדמיון למצוות התורה, במבט שטחי עלול להתעורר אי נוחות, אצל חלושי האמונה, מדבר זה. בתודה


18/01/2011
שאלה: שלום וברכה, אני חרדית העובדת במקום עבודה חילוני, מידי פעם נשמעות הטענות הידועות על הסחטנות החרדית, החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא וכו. האם יש טעם לענות ולהסביר, להביא קישורים למאמרים בנושאים אלו וכד?


17/01/2011
שאלה: שלום לרב רציתי לדעת הגדרה של אמונה והגדרה של ביטחון תודה


13/01/2011
שאלה: מדוע צריך לקים מצוות


13/01/2011
שאלה: שלום כבוד הרב רציתי לשאול, אני לומד מזה כבר כשנה וחצי בישיבה ואני מרבה לשמוע את הרצאות הרב ועוד כמה מרצים בנושא האמונה, ומתוכן אני מסיק שאמונה היא דבר שנרכש ולא נולדים איתו.. אמונה מלשון "אמנה" "אימון" אין שום מצווה בתורה להאמין אלה רק לדעת "וידעת היום".. "בכל דרכיך דעהו"..


מאמרים
הצביעות של חסידי ה"בדיעבד"
שירת נשים הרבנים הקוראים לא להתגיס והשועלים קטנים המחבלים בכרמים שביניהם
 
ייצוג נשים במפלגות חרדיות, האמנם לא?
 
ייחודנו בלומדי תורתנו ועליהם גאוותינו!
 
התוקעים סכין בגב המדינה.
 
מה בין רבנים לעסקני מפד"ל (תגובה למר אורלב)
 
האם יש לקנא בח"כ פלסנר וברבנים פירון וסתיו? ב. ברית מילה גיוס והרב אלישיב - לא בכנסת
 
הקנאה בבני הישיבות
 
מורה נבוכים בנושא ה"שיוויון בנטל"
 
חשיבות הרכוש הגדול שנלקח ממצרים
 
פה – סח, האלוקים דיבר ואנו שמענו
 
ההתאבדות הלאומית: המאבק נגד לימוד התורה, שתי אסוסיאציות ממלחמת העולם השניה:
 
האימה החילונית והחמלה
מה מסתתר מאחרי השיח הצבורי הבלתי פוסק בנושאי חרדים-חילוניים, ומה הקשר בין כל אלה ל"אביב הערבי".
 
הכרזת מלחמה!
החלטת בית המשפט לא להחליט בענין ההתערבות בחינוך החרדי.
 
חצי נחמה
כיצד באמת מתיחסים החרדים לנשים - מבט אל מאחרי הקלעים
 
החרדים כנראה אוהבים את המדינה יותר מכל קבוצה אחרת
 
על ההקצנה וסיבותיה - "הדרת נשים". פרק ב' - במדינת הגמדים רעש מהומה...
 
עדכונים ל"גלות ישמעאל" לאור ה"אביב הערבי" והגרעין האיראני.
עדכונים לספרו של הרב מרדכי דוד נויגרשל "גלות ישמעאל - שרשי המאבק ודרכי תגובה
 
הסכנה האמיתית – אפרים הלוי צדק!
 
הגולם קם על יוצרו
 
להרמת קרנם של לומדי התורה
 
לפרשת וארא - הנס של התהוות העם היהודי
הקב"ה בחר במשה להיות לעם ישראל למושיע, כיון...
 
תכבד העבודה על האנשים – מדוע החרדים לא עובדים?
מורה נבוכים קצר להתחלת הבנה של אורח החיים החרדי המושמץ
 
לפרשת שמות - המיילדות העבריות
המיילדות העבריות היו פרימיטיביות, נקודה. הן לא הבינו את מה שפורז ביילין וחבריו מבינים. הן חשבו לתומן....
 
חוק טל, והבג"ץ ז"ל.
 
האם יש לשמוח על החלטת בית המשפט לסגור חנויות בשבת?
 
חרבן בית ראשון, רב אשי, מנשה וחרבן גדלות האדם
 
הגולם קם על יוצרו
 
בנט - התנצל!
 
האם רב אורטודוכסי יכול להתיחס בסובלנות לעברות של "יהרג ואל יעבור"?
 
"סנקציות פליליות" - מי המפסידים הגדולים?
 
האמירה ההיסטורית שבעצם קיומה של עצרת התפילה
 
שמע ישראל – מעמד חידוש הברית בין ישראל לקב"ה
 
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד
 
עוד בענין הגיוס - ומה עם אלה שלא לומדים?
 
היום המאושר בחייו של שר האוצר.
 
הגולם קם על יוצרו
 
פניה לידידנו הדתיים מצביעי הבית היהודי באשר הם
 
גדולי הדור – לכלא!
 
"המכון למחקרי בטחון לאומי" ו"השתלבות חרדים בחברה הישראלית"
 
הדתיים, הדתיים-לאומיים והלאומיים-דתיים
 
הרב את ריבנו – איך להתפלל לשלום החיילים
 
הזילות של השיח הציבורי
 
האם נקפל את הדגל?
 
תחי הפשרה!! האמנם?
 
הצבעת חצי המליון -קריאת התעוררות
 
הצדק החברתי – שוויון בנטל כרוך בשוויון ביתרונות
 
התגובה - אדרבה אנו ממשיכים בשלנו, וביתר שאת.
 
חבר הכנסת רותם - התנצל, הרפורמים אינם דת אחרת!!!
 
לפרשת וארא - שלשה שיעורים פרטיים בידיעות הנחוצות לחיים.
מכות מצרים היו שיעור גדול באמונה. והשיעור התחלק לשלשה שיעורים...
 
לפרשת בא - מיהו אוביקטיבי?
פרעה מנסה אחר מכת חושך להיכנס למשא ומתן עם נציגי בני ישראל, ובו מציע הוא הצעות...
 
לפרשת בשלח - מי ידע להעריך את ארץ ישראל באמת?
ההערכות הנחוצה לקראת הכניסה לארץ ישראל
 
לפרשת בשלח – ההכנה לארץ ישראל חלק ב'.
קריעת מים - השיעור הנחוץ לפני הכניסה לארץ ישראל בדרך לשלמות האדם
 
לפרשת יתרו – יתרו הקיני מתקן את חטא קין ומתקין בתי דין.
יתרו - הקיני המתקן את חטא קין מתקין בתי דין על מנת להנהיג את מידת הדין על מכונה
 
לפרשת יתרו – מרכיבי המעמד נורא ההוד – היחיד במינו בהיסטוריה.
מעמד הר סיני - טפוס לעבר הנצחיות
 
לפרשת משפטים – העבד והאמה וסגולת העם היהודי
פרשת עבד עברי היא פרשת שיקום אסירים. כדי לנסות ולהבין מעט את הפרשה יש לעמוד תחילה על שני יסודות:
 
לפרשת משפטים - דברי האור החיים על מבעירי האש
מי הם מבעירי האש האמתיים
 
לפרשת תרומה. - המשכן – המשכיות מעמד הר סיני
המשכן מהוה המשך קבוע למעמד הר סיני ומשמעויותיו
 
לפרשת תרומה – דוקטורינת ההגנה הישראלית – בארבע גלויות ובגלות ישמעאל.
בפרשת הקמת המשכן נמצא כלים להתגונן מפני הקמים עלינו ומאיימים לכלותינו.
 
לפרשת תצוה – שמן זית זך ופרשת גלנט כמשל.
מדוע צריך היה להעניש את העם עקב חשד כי האלוף גלנט עבר על אי אלה חוקים...
 
לפרשת תצוה – סודות החושן – פנייה לשופטים בישראל.
החושן שעל לב אהרן הכהן מכפר על חטאי הדיינים ועוות הדין - שיעור גדול לשופטים היושבים על מדין.
 
לפרשת תצוה – הכפרה שבבגדי כהן גדול.
הבגדים - לבגידה. המעיל - למעילה. הלבוש - למען לא יהיה צורך להתביש.
 
לפרשת כי תשא – המנין הנגף והשלמת החצאים.
הנגף ומניעתו - הסכנה שביחידות והבטחון שבכלל
 
לפרשת כי תשא - חטא העגל
מה היה בחטא העגל, האמנם לא עבדו עבודה זרה? ומה עם "פשוטו של מקרא"?
 
לפרשת ויקהל – שבת שלום משכן ואש.
מה היה למחרת יום הכפורים, משכן או דיינים? ומה הקשר בין כל זה לאיסור "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?
 
לפרשת ויקהל – האריות בוני המשכן.
בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך משבט דן, שני השבטים שנמשלו לאריה - מחד. ושהיו משני הקצוות - מאידך, נקראים לבנות את המשכן, מאישיותם נלמד על מהותו של המשכן, וממשיכו - המקדש.
 
לפרשת ויקהל - יושרו של משה
בקיצור אמרים
 
לפרשת ויקהל – המטרה לא מקדשת את האמצעים
ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים. בנצרות ובאיסלם -כן והוא פתח גדול לאי הבנות ותקלות
 
לפרשת פקודי – לסיום ספר שמות
מדוע הקמת המשכן מהוה חלק מספור התהוותו של עם ישראל? הדבר תלוי בהבנת מהותו של המשכן
 
לפרשת ויקרא - קרבן עולה – הפנימיות המתגלית בטהרתה אחרי התשובה.
קרבן עולה העולה כליל מכפר על הרהורי עבירה מה שבא לידי ביטוי בפרטי הלכותיו
 
לפרשת צו - הקרבנות והענווה
קרבן הוא פסגת ההתקרבות לבורא, לשם כך צריך האדם להכיר במהות עצמו ובמך ערכו.
 
לפרשת שמיני - הרוממות שבירידה לצורך עליה.
 
לחג הפורים - האמנם אכזריות – הריגת שבעים וחמשה אלף בזמן נס פורים.
 
לפרשת תזריע - קדושת היילוד היהודי
 
לפרשת מצורע - נגע ענג ותהליך הגאולה מאדם ועד הקץ
 
לפרשת אחרי מות - בקרבתם לפני ה', כיצד מתקרבים בזהירות.
 
לפרשת קדושים - לא תיקום ולא תיטור לבני עמך
איסור נקמה על רקע הרגשות העזים המתעוררים בהגיע יום השואה.
 
לפרשת אמור - מתי המתים במיתת נשיקה לא מטמאים
משה ואהרן במותם לעומת נדב ואביהו במותם
 
ליום השואה.
גדולי ישראל הציונות והשואה.
 
לפרשת בהר - חשבון נפש ליום העצמאות
 
לפרשת בהר - חיקוי "גדולים"
 
לפרשת בחוקותי – שכר מצוה בהאי עלמא?
מדוע לא הזכירה התורה את שכר העולם הבא?
 
לפרשת במדבר - דגלי מדבר
 
לפרשת נשא - הפלא שבנזיר - הקדושה והחטא
 
חג השבועות – חג ההסמכה של משה רבנו
 
לפרשת שלח - המשלחת המוזרה
 
לפרשת קרח. - המשך מעמד הר סיני
 
אתר מאובטח
סיכום נושא גיוס בני הישיבות נכון לאדר א' תשע"ד

 

מדוע בני הישיבות לא מתגייסים?


שאלה שהיא המוסברת ביותר מבין השאלות המנסרות בחלל העולם, ויחד עם זאת התשובות עליה מוכרות פחות מכולן.


ננסה לטפל בשאלה זו בפעם המי-יודע-כמה ולסכם את הנושא בתמצית.


את הסיבות להתנגדות הנחרצת לגיוס בני הישיבות ניתן לסכם ולרכז בשלשה סעיפים. (ויודגש, כל סעיף או תת-סעיף די בו כדי להסביר את כל התופעה כולה וכולם ביחד – על אחת כמה וכמה, ולכן גם אם מאן דהו לא יבין, לא ירצה להבין או להסכים עם אחת מהן חבל להשקיע אנרגיה בנסיון להאבק נגדה שכן יש גם את האחרות.)


1.                   הסיבה העיקרית – "תורה מגינה ומצלה" בני הישיבות נושאים בנטל, אדרבא האחרים משתמטים מלשאת בנטל הקיום של עם ישראל בפורקם עול מצוות ובהתעלמם לחלוטין מעול לימוד התורה. תרומתם העצומה של בני הישיבות מתחלקת לשנים:


א.                  מה שאמר בזמנו ראש הממשלה המנוח שרון: "הצבא מגן על עם ישראל בהווה, בני הישיבות מגינים על העם בעתיד" ההווה קצר מועד והעתיד ארוך עד מאד כך שתרומתם לאין שיעור חשובה יותר, בלי בני הישיבות לא יהיה צורך בצבא בכלל כי לא יהיה עם להגן עליו.


ב.                  לימוד תורה מגן גם בהווה לא רק בעתיד, גם על קיומו הפיסי של עם ישראל לא רק על צורתו הייחודית כעם. הגנה זו תורמת "לא פחות ואף יותר מכל החיל הלוחם" כלשון הרב קוק ז"ל באגרתו. כיצד פועלת הגנה זו – זאת הסברנו בהרחבה במאמרינו השונים, בספרנו "למה הם שונים – החרדים והחברה בישראל" ובשיחות מוקלטות רבות.


2.                   כל זמן שמדברים על "צבא העם", על "כור היתוך של החברה הישראלית" ושאר קלישאות. ובלא קלישאות – כל זמן שהצבא משמש ככלי רב עוצמה "לחנך מחדש" את כל הצעירים להיות מה שמצפים מהם – ישראלים "נורמלים", כאלה או אחרים, אך ודאי לא חרדים, אין בכלל מה לדבר על הליכה לצבא. אנו איננו רואים את ה"חברה הישראלית" כמושא נשאף להשתלבות בו. אדרבא, אנו עושים כל מאמץ לחנך את ילדינו להיות שונים לחלוטין מאב הטפוס שמגדלת החברה הישראלית. מושגיה אינם מושגינו, ערכיה אינם ערכינו, ואורח חיינו שונה לחלוטין משלה. עצם ההגדרה של הצבא כ"כור היתוך" מהוה איום וסיבה לא להשתלב (בצד החוצפה ועזות המצח שברעיון – מי הם אלה שיתיכו אותנו בכור?). אין אנו רוצים להשתלב בחברה הישראלית ואין אנו רוצים לריב איתה או להעליב אותה, כל שאנו רוצים הוא לחיות לצידה ב"דו קיום בשלום" תוך כבוד הדדי.


ואם אמור יאמרו: ומה יהיה אם הצבא יחדל להיות "צבא העם" "כור היתוך" וכד' ויהפוך לצבא מקצועי שייעודו אך ורק להילחם ולהגן האם נתגייס? התשובה היא: במקרה כזה לא יהיה כל צורך בנו ואיש לא ירצה שנתגייס על כל ההוצאות המיותרות שיתהוו כתוצאה מהצורך בהתאמת המערכת לאורח החיים החרדי ועל כל הבעיות שיהיה צריך לפתור ("הדרת נשים" כביכול, כשרות מהודרת, צניעות מוקפדת, קביעת עתים לתורה וכד'). הרי במקרה כזה עשרות אחוזים מהחיילים המשרתים, לא דתיים כדתיים, יישלחו לבתיהם בהיותם מיותרים לחלוטין, ואת המגויסים החדשים יקחו מקרב המתאימים אלה יתוגמלו בהתאם. ממילא גם לא יהיה מקום לדבר על פריסה רחבה של פוטנציאל המתגייסים וחלוקת הנטל שכן בצבא מקצועי שיתן הטבות רבות למתגייסיו וישלם להם כראוי (וזאת מהתקציב שיתפנה אחר שהמיותרים יישלחו לבתיהם) אנשים ירצו לשרת ולא יראו בכך כל נטל.


כך שמדובר ב"ממה נפשך" אם הצבא ימשיך להיות צבא העם – אין אנו יכולים להתגייס. ואם יחדל להיות כזה ותשונה צורתו – איש לא ירצה שנתגייס.


3.                   כיון שמדובר במלחמת תרבות על אופיה של מדינת ישראל. וכיון שכל ההתעוררות המזויפת וחילול מושגים כמו יושר וצדק שנעשה תוך גלגולי העינים של הצבועים – הפוליטיקאים, אין לה כל קשר לצרכי בטחון או לחלוקה צודקת של הנטל, אלא כל כולה נובעת ממאבק על חילון העם, מאבק בו התחילו מזה זמן רב ועתה עם הגידול במספר שומרי המצוות והתגברות השפעתם נתקפו המנהיגים החילוניים בפאניקה עצומה וחידשוהו ביתר שאת ובצורה גמלונית חסרת כל טקט, דבר הבא לידי ביטוי בסוללה ארוכה של מאבקים נגד כל דבר שנדמה שריח יהדות נודף ממנו, הרי עצם העובדה שהם רוצים שנתגייס גורמת שאנחנו נעשה את ההפך. כך שמאבקם אודות הגיוס לא ישא כל תוצאה חיובית מבחינתם עד כמה שהדבר נוגע למספר המתגייסים אלא להפך. והם יודעים זאת היטב ולכן מטרתם האמיתית היא להכפיש ולהמאיס את הצבור החרדי על כלל הצבור. ובזאת יש להם אמנם הצלחות מסוימות אך גם הן קצרות טווח שכן ברגע שהחילוני מורעל התקשורת פוגש אדם חרדי פנים אל פנים לא עובר זמן רב עד שהסטריאוטיפ מתנפץ ומכיון שנכון הדבר שיש גידול מספרי עצום בכמות החרדים הרי יותר ויותר אנשים פוגשים יותר ויותר חרדים ולומדים עד כמה הדמוניזציה והסטריאוטיפיזציה מזויפים מתוכם.


לסיכום:


1.       החרדים תורמים ואסור לותר על תרומתם ולגייסם.


2.       הצבא לא מתאים לחרדים ולא רוצה להתאים עצמו.


3.      רק אנשים לא מציאותיים, כאותם חברי כנסת שלא קראו ולא שנו ולא שמשו תלמידי חכמים, חושבים שאפשר לנהל מלחמת חרמה נגד החרדים שמטרתה לעקור את רסיסי הצורה היהודית של מדינת ישראל ולצפות מהחרדים שישתפו פעולה נגד עצמם.


 


בהערת אגב נוסיף ונאמר, כי אף שהפיכת הצבא לצבא מקצועי הוא דבר המתבקש מאליו, וייטיב עם עולם התורה ובני הישיבות, (וממילא עם העולם כולו), ועם הצבא עצמו. מכל מקום, יהיה זה חרבן החברה הישראלית. זאת עקב הכישלון המוחלט של מערכת החינוך. כשלון שהולך ומעמיק משנה לשנה. מי שנקלע להפסקה בתיכון ישראלי, מי שרואה את מגלי המתכות בכל השערים, מי שרואה את רמת הדבור כלפי מורים וכלפי חברים, את האלימות המילולית והפיסית את ההדרדרות המוסרית לעין כל,  יבין כי אוי לה לחברה אם הצעירים האלה בצורה בה הם נראים ומתנהגים יצאו לחיי המעשה בלי לעבור סדנת תיקןן דרסטית לכשל הנורא הנקרא בטעות "חינוך" דרכו עברו והתעוותו. למזלה של החברה הישראלית רוב הצעירים הולכים אחרי התיכון לצבא שם עוברים כור היתוך שעבורם הוא הכרחי. מה שעבור  צעירי הצבור החרדי הוא מזיק ומיותר עבור צעירי ישראל הכללית הוא נחוץ בונה והכרחי.


שורש הבעיה היא אפוא מערכת החינוך הישראלית שהתרחקה מתורה ומדרך ארץ גם יחד.


Copyright 2017 © יהדות מזוית שונה - הרב מרדכי נויגרשל
קניה מאובטחת
הורדת מחירון